תכנית מתאר כוללנית בני ברק בב/2035

תכניות מתאר
פרוגרמות

שנה

2013

שטח התכנית

7,350 דונם

מיקום

בני ברק

בני ברק היא העיר החרדית המרכזית בישראל, משקפת קהילתיות ייחודית, ומשפחתיות שונה, רחבה, עתירת ילדים ורב דורית בהתאם למאפייניה ולאורחות חייה. כל אלה יוצרים דמוגרפיה ודפוסי צריכה של שירותים שונים וייחודיים לקהילה.
הפרוגרמה האחודה משקפת את הצורך בחשיבה חדשה ויצירתית להתמודדות עם האורבניות הייחודית של העיר, אשר הציבה אתגרים חדשים בכל המודלים המוכרים של תכנון עירוני. דמוגרפית, כלי הסטטיסטיקה המוכרים לא שיקפו את המבנה החברתי קהילתי המאפיין את בני ברק. לכן נדרש צוות התכנון של התכנית והפרוגרמה להגדיר מאפיינים בהתאם למידע מוניציפאלי, מקומי, מערכות המספקות שירותים 'בזמן אמת', וכד'. שאם לא כך, תתקבל תמונה מעוותת ולא רלבנטית למציאות.
דפוסי הצריכה של קהילת בני ברק הם פועל יוצא של המסגרת החרדית המגדירה אורחות החיים. החינוך הוא הערך החברתי הקהילתי הגבוה ביותר והמוביל בחברה. בפועל הוא הפלטפורמה לצריכת שירותים ציבוריים קהילתיים וחברתיים. מכאן, שהפרוגרמה לצרכי ציבור משקפת מודל לתכנון המרחב הציבורי בהתאמה לאורחות חיי הקהילה המקומית ולמאפייני המרחב הצפוף המעודד ערוב שימושים. מבני החינוך ישמשו כמרכז חיי הקהילה יאפשרו לספק מענה כנדרש, העושה שימוש מיטבי בשטח הציבורי לטובת כלל הקהילה במסגרת האילוצים הקיימים. המודל מאפשר ומעודד לשלב גני ילדים במבני המגורים, מתייחס לעיר כאזור שרות משולב ובכך מספק מענה לכלל צרכי החינוך במגוון אזורי העיר.

דילוג לתוכן